Katalog Kościołów Drewnianych - Istebna Stecówka
Kościół parafialny Matki Boskiej Fatimskiej wzniesiony został w przysiółku Istebnej na grzbietowej polanie w połogiej przewiązce "..niskiego grzbietu, który łączy pasmo Czantorii z Wiślańskim"1, pomiędzy Beskidkiem (795 m) a Karolówką (931 m). Nazwa rozległej polany i przysiółka pochodzi od zasadźcy Steca, odnotowana została w dokumentach z 1788 r. Polana, przez którą przebiega beskidzki odcinek górskiego szlaku głównego, znana była z funkcjonującego tu od 1932 r. prywatnego schroniska Michała Legierskiego i jego rodziny, która w znacznym stopniu przyczyniła się do zbudowania kaplicy-kościółka.
Zbudowanie kościółka w górzystym terenie ma przypominać objawienia Najświętszej Maryi Panny w portugalskiej miejscowości Fatima. Jak wiadomo objawienia te miały miejsce w 1917 r. , 13-go dnia każdego miesiąca, od maja do października. Na tę pamiątkę odprawia się tu specjalne nabożeństwo połączone z odpustem, w niedziele po 13-tym od maja do października.
Kaplicę zbudowali górale z okolicznych przysiółków: Stecówki, Muszynki, Leszczyn, Pietraszonki, Skały, Łączyny i Mlaskawki. Budowę rozpoczęto 17 października 1957 r. Już w dniu 12 stycznia 1958 r. poświęcenia dokonał i pierwszą mszę św. odprawił ks. Gawłowski, proboszcz z Istebnej. W 1959 r. dobudowano zakrystię i wieżę, a w grudniu tego roku poświęcono dzwon, któremu nadano imię Michał.
We wrześniu 1971 r. rektorem kaplicy zostaje ks. Antoni Goliasz. W styczniu 1981 r. staje się ona kościołem parafialnym, a w maju parafia otrzymuje pozwolenie na budowę probostwa i salek katechetycznych, wykorzystywanych w okresie wakacji do organizowania spotkań formacyjnych dzieci i młodzieży nie tylko z diecezji bielsko-żywieckiej.
Obiekt jest orientowany na podmurowaniu kamiennym, jednonawowy o krótkim prezbiterium zamkniętym trójbocznie. Od pn. dobudowana zakrystia. Całość bryły szalowana gontem. Okna dość duże, prostokątne, pięć od pd., a od pn. cztery. Dach gontowy, siodłowy, nad prezbiterium i zakrystią trójpołaciowy. Z zach. części dachu nad chórem wyrasta wieżyczka z czterema okienkami, nakryta hełmem namiotowym.
Od zach. dobudowany otwarty przedsionek, potem sionka z kropielnicą z prawej strony i konfesjonałem po lewej i drzwiami wejściowymi do wnętrza zdobionymi motywami roślinnymi z wyrytą datą 1975 r.
Współczesny wystrój wnętrza jest dziełem okolicznych artystów:
- ozdoby ścienne i sufitowe zaprojektował Józef Bocek, artysta ludowy z Mlaskawki. Również ołtarz, chrzcielnica (po prawej stronie ołtarza), balaski, kropielnica (w sionce) i płaskorzeźba św. Antoniego (po prawej stronie wejścia do nawy) są dłuta tego artysty;
- obraz Matki Boskiej Fatimskiej (w ołtarzu) jest pędzla Jana Wałacha, 74-letniego wówczas artysty plastyka z Andziołówki. Natomiast ramę obrazu, wieczną lampkę i tabernakulum zaprojektował i wykonał Ludwik Konarzewski (syn) plastyk, także z Andziołówki;
- figury Chrystusa Zmartwychwstałego, Frasobliwego (po lewej stronie wejścia do nawy), płaskorzeźbę Najświętszego Serca Pana Jezusa i Stacje Męki Pańskiej wykonał Jan Krężelok, artysta z Koniakowa;
- płaskorzeźbę "Syna marnotrawnego" nad konfesjonałem (w sionce pod schodami prowadzącymi na chór) zaprojektował Jan Wałach, a wykonał Jan Bojko, artysta z Jaworzynki;
- krzyż na placu kościelnym(za prezbiterium) zaprojektował, porzeźbił i pasyjkę wykonał Franciszek Wojarski, artysta z Koniakowa.
Kościół nakryty jest płaskim stropem ze skośnymi połaciami po bokach, zdobiony kwadratami wykonanymi z jasnego i ciemnego drewna. Chór podparty jest dwoma zdobionymi słupami, wejście na chór z sionki. Teren kościelny został otoczony drewnianym płotem z dekoracyjnymi bramkami. W sąsiedztwie stoi budynek probostwa.
W pobliżu kościółka znajduje się prywatne schronisko turystyczne państwa Legierskich, a obok przechodzi czerwony Główny Szlak Beskidzki z Kubalonki na Baranią Górę.
Hubert Buchta i Leon Kopernik
- por. Kazimierz Sosnowski - "Przewodnik po Beskidach Zachodnich" tom I Kraków 1948